Home » Dział szkolnego pedagoga…

Dział szkolnego pedagoga…

GODZINY PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO

ŚRODA 8.50 – 9.50
 CZWARTEK 13.35 – 16.05
 PIĄTEK 13.35 – 16.05

 

ISTNIEJE TAKŻE MOŻLIWOŚĆ KONSULTACJI W INNYM TERMINIE, PO WCZEŚNIEJSZYM (TELEFONICZNYM) USTALENIU DNIA I GODZINY.

 


DLACZEGO DZIECKO POTRZEBUJE GRANIC I NORM?

-> Po pierwsze: bo wie jeszcze mało i jeszcze mniej rozumie.
Choć nieustannie się rozwija, poszerza swoją wiedzę, poznaje nowe obszary świata, to wiedza ta jest niewystarczająca do odpowiedzi na    pytanie kluczowe: jaką wartość ma życie?
-> Po drugie: nie jest przygotowane emocjonalnie do każdego przekazu, do wszelkich treści
-> Po trzecie: bo granice i normy będą uczyły je dobrze rozpoznawać, co jest dobre, a co złe
-> Po czwarte: bo nie do wszystkiego jest przygotowane emocjonalnie, rozumowo i fizycznie
-> Po piąte: bo kiedyś ma przejąć po nas pałeczkę i ponieść w przyszłości sprawy dla niektórych mało, a dla nas bardzo ważne: tradycję, wiarę, pamięć o naszych rodzinach, szacunek dla starszych


KIEDY MÓWIĆ „NIE”
W okresie adolescencji zaczyna się u dziecka „burza” hormonalna, co skłania je do częstych buntów, negocjacji, mówienia „NIE” – zapamiętajcie, że to normalne. W tych latach dziecku i nam trudniej się porozumieć, dotrzeć, zgrać. To też normalne. W życiu dziecka pojawiają się pierwsze wielkie przeżycia – randka z chłopakiem lub dziewczyną, miłości i zauroczenia, nadzieje i rozstania. To także normalne – my też to przeżywaliśmy.
Przez te dziecięco – młodzieżowe burze przechodziliśmy wiele razy i wiemy, że najmniej skuteczne są zbytnie rygory, nadmierne wolności, krzyki i kary. Podpowiadamy zatem z własnego doświadczenia:
-> Koniecznie włączajcie dziecko w jak najwięcej spraw domowych i rodzinnych, dając mu większą swobodę w decydowaniu o tym, jak to zrobi,
-> Stosujcie różnorodne wzmocnienia i rozmawiajcie jak najwięcej,
-> Przypisujcie dziecku nowe, ważniejsze obowiązki, dołączając do tego nowe prawa – za każdym nowym prawem idzie nowy obowiązek,
-> Nauczcie je mówić NIE w sytuacjach ryzykownych,
-> Jeśli to możliwe, stwórzcie mu warunki do szerszej aktywności sportowej (niech „wyrzuci” hormony na boisku lub pływalni),
-> Wyjaśnijcie zasady ubierania się, dbałości o kulturę osobistą i kulturę języka, przypominajcie, jak ważne jest ustępowanie starszym, mówienie dzień dobry, przepuszczanie kobiet, wspomaganie maluchów,
-> Bardziej interesujcie się ich wynikami szkolnymi i tym, co dzieje się w szkole,
-> Wyznaczcie czytelne i mądre granice tego, co wolno, a czego nie wolno, o której mają wracać, gdzie nie powinny przebywać, czego sobie nie życzycie,
-> Nie mówcie NIE, mówcie DLACZEGO NIE,
-> Pamiętajcie, ze mama i tata muszą mieć jedno zdanie – nie podważajcie go wzajemnie.